Please use this identifier to cite or link to this item:
acessibilidade
http://hdl.handle.net/20.500.12207/629
Title: | Portfolio as a topological tool to define a professional profile in the area of creative industries |
Authors: | Passarinho, Aldo Sousa, Ana Sofia Nunes, Tiago Silva, Viviane |
Keywords: | a/r/t/ography Art-based research Creative industries Indústrias criativas; Portefólio Mapeamento visual Metodologias artísticas Portfolio Visual mapping Higher education Ensino superior |
Issue Date: | Oct-2013 |
Publisher: | Intellect |
Citation: | Passarinho, A. S., de Sousa, A. V., Nunes, T. C., & Silva, V. (2013). Portfolio as a topological tool to define a professional profile in the area of creative industries. International Journal of Education through Art, 9(3), 399-410. DOI: 10.1386/eta.9.3.399_7 |
Abstract: | The main goal of this visual essay is to explore visual data mapping and mining of an Art and Media B.A. Portfolio as means to define a professional profile in the creative industries.
As artists, researchers and teachers with a multidisciplinary background, we intend to focus our research in art-based methodologies that allow us to explore dialogical and processual methods to envision and improve our art practice and teaching as reflective practitioners. A/r/t/ography was identified as a valuable methodology for this purpose. Furthermore, Portfolio was also identified as an insightful tool to map topographic and topological paths within the B.A. curriculum.
Through a visual thinking process we explored and discussed several means of representation translated in this visual essay. This experimental framework will allows us to proceed with the professional profile definition informed by the outcomes obtained through visual mapping of the B.A. Portfolio. A presente investigação pretende, através da aplicação de metodologias baseadas nas artes, mapear o Portefólio artístico de um curso de Licenciatura e afirmá-lo como instrumento pedagógico que permita clarificar o perfil profissional associado ao mesmo. Enquanto artistas, investigadores e professores, com formação multidisciplinar, foi fundamental a utilização de uma metodologia que permitisse a confluência das diferentes dimensões da nossa atividade. Nesse sentido, a A/r/tografia permitiu aproximar a prática e pensamento criativo na ótica da formação orientada para a profissionalização, através da clarificação do espaço multidimensional que define o Portefólio artístico do curso. Este ensaio visual traduz o processo dialógico de reflexão sobre a orgânica funcional do curriculum do curso, justaposta à exploração do pensamento visual, intertextualidade e diferentes técnicas de representação. O espaço epistemológico, definido pelo Portefólio e Perfil Profissional em elaboração, assume-se intencionalmente como instrumento de estudo, cuja forma emerge de acordo com as premissas em análise. |
Peer reviewed: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.12207/629 |
ISSN: | 1743-5234 |
Publisher version: | http://dx.doi.org/10.1386/eta.9.3.399_7 |
Appears in Collections: | D-AHD - Artigos em revistas com peer review |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.